Tema | Antal | Andel |
---|---|---|
Miljömässiga frågor | 343 | 50 % |
Sociala frågor | 171 | 25 % |
Bolagsstyrning | 173 | 25 % |
Summa dialoger | 687 | 100 % |
Unika bolag | 572 | |
Typ av dialog | ||
Individuella | 223 | 39 % |
Samarbeten | 464 | 81 % |
Vi använder vår position för att uppmuntra bolag till förbättring. Vi utövar detta inflytande både när vi överväger att exkludera bolag från vårt investeringsunivers och genom vårt de facto ägande.
Bolag kontakade under 2020.
*Tabellen visar antalet bolag som kontaktats direkt av Storebrand hållbarhetsteam och här har vi inte räknad med direkta dialoger som genomförts av fondförvaltarna själva.
Tema | Antal | Andel |
---|---|---|
Miljömässiga frågor | 343 | 50 % |
Sociala frågor | 171 | 25 % |
Bolagsstyrning | 173 | 25 % |
Summa dialoger | 687 | 100 % |
Unika bolag | 572 | |
Typ av dialog | ||
Individuella | 223 | 39 % |
Samarbeten | 464 | 81 % |
Vårt hållbarhetsteam har dialoger med ett stort antal bolag varje år och försöker påverka dem till att utvecklas i en mer hållbar riktning.
Genom att ställa frågor till bolagen, om deras hållbarhetsarbete och utveckling, utmanar vi dem att vara mer proaktiva i hanteringen av dessa frågor.
Genom våra insatser inom PRI (FNs Principer för Hållbara investeringar) har vi samarbetat med andra investerare om flera frågor för att utöva ett positivt inflytande på bolag, och vi har sett mycket goda resultat av detta arbete.
Dialoger
Tema eller ESG-fråga: miljö, klimat, minskning av CO2-utsläpp
Typ av engagemang: samarbete, proaktivt
Mål: minskning av vattenanvändning och utsläpp av växthusgaser inom intensiv boskapsuppfödning.
Omfattning och utveckling: FAIRR är ett gemensamt investerarnätverk som ökar medvetenheten om betydande ESG-risker och –möjligheter orsakade av intensiv boskapsuppfödning. Nätverket engagerar sig med mer än 80 bolag genom i olika initiativ. Storebrand är särskilt aktivt i initiativet för sourcing av kött som riktar sig till snabbmatsindustrin.
Boskapsproduktion förbrukar nästan 1/3 av den globala användningen av sötvatten och bidrar till 14,5 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Vi uppmanar företag att reducera risken i sina leverantörskedjor av kött- och mjölkprodukter genom att kräva att de gör scenarier för analys av klimatrisker, utvecklar kraftfulla leverantörspolicyer om klimat och vatten, sätter upp mål grundade på vetenskap och offentligt rapporterar om utvecklingen i förhållande till dessa risker.
Resultat: initiativet startade 2019. Dialogen med bolagen pågår fortfarande.
Typ av engagemang: individuellt, reaktivt
Mål: Göra företaget uppmärksamt på frågor om mötesfrihet och arbetstagares rättigheter så att det kan förbättra sin policy och resultat när det gäller relationen till sina anställda och undvika återkommande strejker.
Omfattning och utveckling: Hyundai uteslöts från våra investeringar i Q3 2017 på grund av sina återkommande och systematiska konflikter med anställda i flera länder eftersom företaget inte erkände rätten till mötesfrihet och på grund av dess antifackliga aktiviteter. Dessutom klagar de anställda ofta på långa arbetsdagar utan betalning av övertidsersättning. Tillfälligt anställda klagade på orättvis behandling. Dessa situationer har lett till våldsamma konflikter och 23 strejker de senaste 26 åren. Efter att Hyundai uteslöts har Storebrand fortsatt sin dialog med företaget.
Resultat: i maj 2018 besökte Storebrand Asset Management's CEO, SKAGEN Investments ledning och Storebrands hållbarhetanalytiker Hyundai i Sydkorea för att diskutera dessa frågor med höga chefer på företaget. Företaget fick frågor om en formell policy om mötesfrihet och implementering av den och om de anställdas arbetsvillkor. Företaget har arbetat med dessa frågor sedan det uteslöts från våra investeringar. Storebrand kommer att fortsätta dialogen för att utvärdera utvecklingen. I april 2019 besökte SKAGEN åter företaget i Sydkorea. Företaget har nu en policy och meddelade att de arbetar på implementeringen av den.
Storebrand har undertecknat ett uttalande av investerare om Bangladesh Accord on Fire and Building Safety där investerare uppmanar Bangladeshs regering att inte lämna avtalet, för att säkerställa säkerheten I klädindustrin efter katastrofen vid Rana Plaza. Globala varumärken uppmanas också att aktivt delta i Ready-made Garment Sustainability Council och driva hållbar förändring för att minimera risken för arbetare och säkerställa deras säkerhet.
Storebrand är också en del i Uppmaningen till nya självständiga gruvsäkerhetssystem för avfallsdammar med fokus på upprättande av ett oberoende officiellt klassificeringssystem för avfallsdammar, med säkerhetsstandarder som är proportionerliga mot följderna av en dammolycka. PRI-gruppen inrättades efter kollapsen av Vales avfallsdamm I Minas Gerais i Brasilien i januari 2019. Kollapsen hade förödande konsekvenser för arbetare och samhällen och mer än 200 personer dog, nästan 100 saknas och 1 000 tvingades flytta. Storebrand har tillsammans med 95 institutionella investerare (som representerar mer än 10,3 biljoner $ under förvaltning) skrivit till 683 företag I extraktionsindustrin och begärt mer information om hanteringen av dessa anläggningar för avfallslagring (“TSF”).
Storebrand har också undertecknat Investor Commitment to Support a Just Transition on Climate Change som lanserades i maj 2019. Insikten ökar om att den sociala dimensionen av övergången till en uthållig ekonomi med låga co2-utsläpp inte har fått tillräcklig uppmärksamhet, särskilt vad gäller följderna på arbetsplatser och i samhället i stort. Investerare förbinder sig att införliva dessa sociala frågor i sin klimatpraxis till exempel genom att inkludera dem i klimatrelaterat engagemang I företags praxis, scenarier och offentliggöranden.
Storebrand undertecknade nyligen ett brev från investerare till Amazon med en uppmaning att diskutera situationen för arbetstagares rättigheter I Amazons verksamhet och leverantörskedja. Amazons tillväxt de senaste fem åren har varit häpnadsväckande men dess bristande uppmärksamhet på sociala risker väcker legitima frågor. Företaget har också varit motvilligt mot engagemang från investerare.
Storebrand har än en gång gett sitt stöd åt investerares uttalande till regeringarna i G20 om att fasa ut stöd till fossila bränslen. Detta har varit ett initiativ sedan 2017 där investerare varje år har skickat ett vanligt brev som uppmanar regeringarna i G20 att fasa ut stöd och offentlig finansiering till fossila bränslen och påskynda gröna investeringar och minska klimatrisker.