Hur mäter man koldioxidavtrycket?
Koldioxidavtrycket är ett intensitetsmått som visar hur mycket koldioxid och andra växthusgaser som årligen släpps ut av ett företag i förhållande till dess intäkter. Det visar med andra ord hur koldioxideffektivt ett företag är. En fonds koldioxidintensitet utgörs av ett vägt genomsnitt av koldioxidintensiteten hos de enskilda företagen som fonden består av. Beräkningen görs enligt nedanstående formel, och går att använda för både aktiefonder och obligationer:
Koldioxidavtryck – en ögonblicksbild
Koldioxidavtrycket visar en historisk ögonblicksbild av hur utsläppen från företagen i fondens innehav sett ut de senaste 12 månaderna. Värdena kommer att variera i takt med att företagens utsläpp förändras, men också genom att portföljens sammansättning ändras. Även växelkursförändringar påverkar mätningen.
Koldioxidavtrycket i våra fonder, se rapporter
Resultaten ska ses som en indikation
Att välja en fond med låg koldioxidintensitet innebär inte att utsläppen i världen minskar. Det visar endast att kapitalet är om-allokerat till bolag som har lägre utsläppsintensitet än andra. Redovisningen sker enligt Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) ramverk, tillika Fondbolagens Förenings rekommendationer. Det finns idag ingen global standard för att mäta koldioxidintensitet och de metoder som finns anpassas och finjusteras kontinuerligt. SPP/Storebrand följer utvecklingen och anpassar redovisningen därefter.
Varför vill man veta sitt koldioxidavtryck?
Även om det inte direkt innebär att världens utsläpp minskar av att du väljer en fond med låg koldioxidintensitet så innebär det att du med dina pengar investerar i, och står bakom, företag med lägre koldioxidutsläpp för varje intjänad krona i sin verksamhet. Det krävs helt enkelt mindre utsläpp för dem när de ska tjäna pengar, än för företagen i en fond med högt koldioxidavtryck.
I Parisavtalet har världens länder skrivit under att vi ska styra finansiella flöden bort från det fossila och mot låga utsläpp. Då behövs det många koldioxidsmarta företag i vägen som ständigt blir mer klimateffektiva i hur de bedriver sin verksamhet.
Koldioxidavtrycket ger underlag för att bedöma vissa klimatrelaterade finansiella risker, såsom ett pris på koldioxid, och det underlättar dessutom påverkan på företagen till minskade utsläpp, genom till exempel krav på utsläppsminskningsmål, riskhantering, affärsstrategier och transparens.