Faktorförvaltning - vad innebär det?
Traditionellt har investerare kunnat välja mellan indexfonder och aktivt förvaltade fonder. Under de senaste åren har en ny förvaltningsprodukt blivit allt mer populär – nämligen faktorfonder.
Faktorfonder försöker precis som aktivt förvaltade fonder uppnå en avkastning som är bättre än den marknad fonden jämförs med. Där fundamentalanalys förutsätter företagsspecifika informationsfördelar tar faktorfonder sikte på att uppnå meravkastning genom att utnyttja välkända faktorpremier.
Faktorfonder, ibland kallade smart beta, konstrueras alltså genom att fonden tar en exponering mot definierade faktorer som förväntas ge meravkastning över tid. Det finns ett stort antal faktorer som påstås ge meravkastning. Men om man okritiskt inkluderar alla nya faktorer som föreslås kan det leda till dåliga resultat på grund av att man hittar tillfälliga samband som inte fungerar utanför den tidsperiod man har studerat (urvalsperioden). I Storebrand Asset Managements faktorförvaltning har vi därför valt en mer konservativ strategi med stränga krav på att de faktorer vi använder i våra optimeringar ska ha en väldokumenterad premie, både i den akademiska litteraturen och i praktiken samt både i och utanför urvalsperioden. Det innebär idag att Storebrand inkluderar fyra faktorer i de algoritmer som optimerar faktorportföljerna: värde (value), momentum, storlek (size) och låg volatilitet (low volatility).
Värdeeffekten förklaras av fenomenet att billiga aktier i genomsnitt utvecklas bättre än dyra aktier. Det finns flera alternativa mått på värde, exempelvis pris/bokfört värde, pris/vinst, pris/kassaflöde och liknande. Värdepremien kan utnyttjas genom att man är överviktad i billiga och underviktad i dyra aktier jämfört med referensindexet. Värdepremien har starkt empiriskt stöd över tid och i olika länder. Värde brukar kallas en konträr strategi. Det innebär att värde ofta innebär att investera mot flocken och kan medföra längre perioder med lägre avkastning.
Momentum syftar på att aktier som har utvecklats bättre än snittet fortsätter att utvecklas bra, medan aktier som utvecklats relativt sett dåligt fortsätter att ha lägre avkastning. Momentum kan betecknas som en strategi som följer trender. Möjliga förklaringar till momentum är att marknaden underreagerar på nyheter samt flockmentalitet bland investerare.
Empiriskt har aktier med låg volatilitet gett högre riskjusterad avkastning än aktier med hög volatilitet. Det här är fakta som varit svåra att förklara för rationella investerare som kräver kompensation för risk, men premien har visat sig vara stabil och signifikant. Idag är detta en mycket populär strategi.
Storlekseffekten innebär att företag med lågt marknadsvärde i genomsnitt har högre avkastning än företag med högt marknadsvärde. Orsaker till detta kan vara att bland ett stort urval av företag kan en mindre storlek vara en indikation på risk och att investerare föredrar likviditet.
Faktorförvaltningen hos SPP/Storebrand ställer krav på att faktorerna som ingår i de optimerade portföljerna ska:
- ge exponering mot långsiktiga riskpremier
- vara väl dokumenterade
- vara entydiga
- inte vara överlappande
- kunna kopplas till ett relevant investeringsområde